پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را
پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را

تلویزیون

سالهاست که فراموش کرده ایم! بله سالهاست که فراموش کرده ایم! می پرسید چه چیز را؟ما.... سالهاست...... فراموش کرده ایم که........ در کنار یکدیگر....... چگونه اوقات شب هنگام را بگذرانیم!! 

هر کدام از ما پس از گذراندن یک روز کاری خالی از انرژی به خانه هایمان باز می گزدیم و به طور متوسط بین ۳ تا ۵ ساعت زمان داریم تا در کنار دیگر اعضا خانواده به گفتگو و هم صحبتی در مورد مسایل روزمره و یا مسایل مهمتر بپردازیم اما شوربختانه بیشتر ما هیچ برنامه ای  برای این اوقات نداریم! برای همین به هر چیز که بتواند این خلا را پر کند روی می اوریم. 

بهترین و قابل دسترس ترین ابزار برای وقت گذرانی شبانه  tv است در حالی که برای دیدن ان هم باید برنامه ریزی داشته باشیم اما ما بدون توجه به عواقب عدم برنامه ریزی دکمه پاور کنترل را فشار داده از این شبکه به ان شبکه اواره وار به دنبال مامنی برای سپردن گوش و هوش می شویم 

اگر مجموعه های طنز کم مایه (بخانید دلقک بازی) باشد و لحظاتی ما را بخنداند چه بهتر! البته سریالهای 3تا صدتومنی ابدوغی با بازیگران همیشه ناشی و جانمایه ازدواج و طلاق هم بدک نیست!  

چه خوب خود سرکار گذاری مداوم این مهم نیست که سازنده و کارگردان با ساختن چنین مجموعه هایی به شعور تاریخ و فرهنگ و چه و چه توهین می کنند. ای بابا سخت نگیر عزیز! 

ما دچار خلاییم!مغز ما ساکت و ساکن شده جون زیاد تلویزویزون می بینیم 

تا حالا از خودپرسیده اید که ایا مغز هم مانند دیگر اعضای بدن سر می شود و به خاب می رود یا نه؟ 

سالها پیش گروهی از دانشمندان دانشهای روان شناسی و جامعه شناسی در امریکا درباره اثرات فردی و اجتماعی زیاده روی در دیدن تلویزیون پژوهشی کردند و به نتایج درخور توجهی رسیدند 

5% طلاقها و15% انحرافات جنسی ناشی از دیدن بیش از حد تلویزیون(بخانید تلویزویزون)ااعلام شد. ضمن اینکه این وسیله می تواند اعضا یک خانواده را هر روز دورتر و دورتر از همدیگر کند چون عدم گفتگوهای شبانه بین اعضا خانواده می تواند در عین حال که در زیر یک سقفیم ما را با مشکلات  و درگیریهای شخصی به غار تنهاییمان فرو برد 

اما وحشتناک ترین قسمت این پژوهش این است که یک فرد عادی در هنگام دیدن تلویزیون تنها از 20% توانایی مغز خود استفاده می کند! 

پس پاسخ پیدا شد بله مغز ما هم دچار سری و خاب رفتگی می شود! 

با این تفاسیر شاید بتوان تفسیری نو از tv داشت من انرا time virus یا ویروس زمان نامیده ام و این خود دو تعبیر دارد یکی ویروس دوره و زمانه ماست و دیگری ویروس از بین برنده ارزشمندترین داشته انسان یعنی زمان و عمر است 

 

 

آرزوهای بزرگ

انسانی را در نظر بگیریم که با ارزوهای فراوان روزگار گذرانده به چندی از ارزوهایش دست یافته اما اساسی ترین ارزوهایش به واقعیت نرسیده و ارزوی رسیدن به انها در دلش مانده ایا نرسیدن به ارزوهای دیرینه انسان را دچار سرخوردگیهای روانی و عاطفی نمی کند؟مهم است بدانیم که عوارض نرسیدن به ارزوهایمان چیست! 

ایا این سرخوردگیها در تبلور بیماریهای روانی مانند حسادت نیش زبان چشم و همچشمی نقش اساسی را ایفا نمی کنند؟ 

انکه هماره به ارزوهایش می اندیشد و با رسیدن به انها فرسنگها فاصله دارد چه چیز یا چه کس را در نرسیدن به انها مقصر شماره یک می داند؟ 

ایا تا به حال از خود پرسیده ایم ارزوهای بزرگ ما اگر عملی نشوند چه قابلیتهایی را در روان ما ایجاد می کنند؟  

گوشه ای دنج

خلوت کردن با خود برای بهبود واصلاح خود امری ضروریست و باعث می شود تا از شکستها و موفقیتهای خود چشم اندازی داشته باشیم انچنان که از انها درس بگیریم.اینکار به ما اجازه می دهد تا دید شخصی یا سازمانی خود را قوی کنیم.من تمایل دارم دایمن بهتر شوم پس هر روز مدتی در گوشه ای دنج می نشینم و با ارامش از خودم دور می شوم و از دور  به خودم می نگرم منصفانه به کاستیها و رفع انها می اندیشم و دایم به فکر راه حل هستم  

خلوت تنهایی          مراقبه        گوش دادن

یک شب رویایی

الکس فرگوسن باخت! این تمام چیزیست که می توان درباره ی بازی فینال دیشب در ویمبلی لندن گفت. پس از کش و قوسهای طولانی تیم منچستر یونایتد که از سد بزرگی به نام چلسی گذشته بود به بلو گراناها که از جنگهای هژده روزه و مصاف با مادرید سر سالم به در برده بودند رسیدندوپایانی ترین بازی سال  ۲۰۱۱ را برکزار کردند. 

تقابل دو نوع نگرش به فوتبال  می توانست از این زیباتر از اب دراید اما درماندگی شیاطین سرخ راه را بر لذت بیشتر بست. 

منچستر یونایتد که سالهاست فوتبال را مینی مالیستی بازی می کند نتوانست دربرابر بازی مدرن و پیچیده ی بارسلونا دوام بیاورد و واداد شاید بتوان گفت در بازی دیشب نقطه ی قوت شیاطین سرخ بدل به نقطه ضعف انها شده بود!! انها که سالهاست در لیگ برتر انگلیس با بازیکنان نام اشنا به مصاف حریفان می روند و تقریبن هر سال افتخاراتشان را تکرار می کنند باید برای تداوم این افتخارات در سطح اروپا بازیکنان بهتری را به خصوص در نقاط کلیدی میانه میدان در اختیار بگیرند.  

دیشب تیم سر الکس از فقدان یک بازیکن طراح حمله در میانه میدان رنج می برد و این تا اخر بازی جبران ناپذیر ماند در نظر بگیرید که اگر بازیکن فوقالعاده ای مانند رونی که به تنهایی به اندازه دو بازیکن می دود دیشب نبود چه بلای سهمگین تری بر سر شیاطین می بارید! اما افسوس که دوندگیهای این بازیکن هم نتوانست ضعف مفرط خط میانی در بازی سازی را بپوشاند این کاستی را بگذارید در کنار ناتوانی بازیکنان کناری خط میانی در حمل توپ و حرکت کلاسیک از کناره ها کاری که شیاطین در لیگ برتر متخصص ان هستند. 

 سالها پیش منچستر در خط دفاع بازیکنی داشت که به مراتب در کلاس پایین تری نسبت به دیگر بازیکنان بازی می کرد و تعجب اور این بود که در بیشتر بازیها او به عنوان بازیکن ثابت به میدان می امد!به یاد دارم در فینال لیگ قهرمانان بین شیاطین و بایرن این بازیکن انقدر بد بازی می کرد که صدای فردوسی پور هم درامد اما تا پایان بازی فیکس به کارش ادامه داد! او کسی نبود جز سیلوستره.بازی دیشب انتونیو والنسیا مرا یاد او انداخت و در کمال تعجب والنسیا هم تا پایان بازی فیکس بود معلوم نیست او که نتوانست حتا یک حرکت از کناره ها بکند چرا تا پایان فیکس بود!البته همتای دیگر وی در انسوی زمین هم هیچ برتری ای از لحاظ بازی نسبت به وی نداشت.گیگس شاید در بازیهای لیگ ویا حتا بازیهای سبک تر مانند بازی با شالکه یک بازیکن های کلاس باشد اما او با ۳۷ سال سن هرگز نمی تواند همان توانمندیها را در برابر بارسلون از خود نشان دهد هر چند که پاس گل را او داد ولی در حرکت از مناره ها بسیار ضعیف عمل کرد و حتا جی سونگ پارک هم نتوانست با پوشش گیگس این نقیصه را رفع کند. 

  اما تعویضهای سر الکس. میتوانیم گفت که او دیشب تنها یک تعویض انجام داد هر چند که دو بازیکن جا به جا شدند اما نخستین تعویض با مصدومیت فابیو کاملن اجباری بود. امدن نانی هم در خط کناری سمت راست نتوانست به حمل از کناره ها کمک کند و این نقصان همچنان رخ می نمود. 

میرسیم به تعویض تاکتیکی سر الکس   امدن اسکولز۳۵ ساله به جای مایکل کریک۲۴ساله! واین در حالیست که کریک تا ان زمان وظایف تخریبیش را توانسته بود انجام دهد و از طرفی گیگس در حال انجام یکی از  بی تاثیرترین بازیهای عمرش بود!این تعویض هم سرنوشتی جز صفت خنثا بودن نداشت و اینگونه شد که ۴-۴-۲فلت سر الکس فرگوسن در برابر ۴-۴-۲ لوزی گیوسیپ گواردیولا زانوزد 

۴-۴-۲-لوزی! همگان بارسلونا را به بازی ۴-۳-۳-عمقی می شناسند اما بنده معتقدم که گواردیولا پس از افت تیمش در چند ماه گذشته این شیوه را کمی تغییر داده به این صورت که لیونل مسی کمی عقب تر از دو مهاجم کناری و نزدیکتر به میانه میدان و ژاوی بازی می کند و به این شکل فرم لوزی میانه میدان تشکیل می شود.بوسکتس در پایین ژاوی و اینیستا در دو گوش و مسی در بالای لوزی به بازیهای ترکیبی چشم نواز مشغولند 

فینال سال۲۰۱۱ تمام شد اما بنده سخت بر این باور هستم که سال اینده این فینال الکلاسیکو نام خاهد داشت اگر مثل امسال پای فینال یه هم برنخورند.

     

تو همیشه شماره یک منی

شاید اگه چند سال پیش بود از مرگ ناصر خان اینقدر دلگیر نمی شدم.چون اون موقع اولویتهام برای اینکه یه فوتبالیست رو به تمام معنا دوست داشته باشو فرق می کرد! اما تو این چند ساله ی اخیر دیدگاههام پخته تر شده و اون ادم معروفی رو دوست دارم که نه فرصت طلب باشه نه از محبوبیتش بخاد کیسه بسازه و نه در برابر شرایط فرهنگی و معیشتی جامعه بی تفاوت باشه ناصر خان حجازی هیچکدوم از اینا نبود حیف که دیر شناختمش 

او دیروز بر اثر سرطان ریه و پس از یک سال و نیم مبارزه با کنسر از بین ما رفت!! 

نه نرفت!نرفت او همیشه در قلبهای ما زندس مردی که با بهترین دروازه بانیاش خوشحالی رو برای ما هدیه اورد و هیچ وقت در برابر بی عدالتیها سکوت نکرد 

او همیشه در یاد من و در قلب من زنده هست ناصر خان تو همیشه شماره یک منی!

یک ارزو بکن!

پسری به نام کریس گرسیوس از زمانی که به یاد می اورد رویای این را داشت که روزی بتواند پلیس شود.اما یک مانع بزرگ سر راه او قرار داشت او سرطان خون داشت و امیدی نداشت که حتا به بلوغ برسد وقتی هفت ساله شد اوضاع بیماریش رو به وخامت گذاشت و درست در همین زمان دوست خانواذگی انها که یک افسر پلیس گمرک در ایالات متحده بود ترتیبی داد تا کریس به رویایش برسد او از مافوق خودش سروان ران کاکس خاهش کرد تا کریس چند روزی زا در کنار افسرهای دایره امنیت عمومی اریزونا بگذراند. 

وقتی روز موعود فرا رسید سه دستگاه ماشین پلیس و یک گارد موتور سوار که بر رویش معروفترین گارد امنیت یعنی فرانک شانک ویتز نشسته بودبه کریس خوش امد گفتند و او را تا محل اسکرت کردند.سروان کاکس او را به گشت زنی بر روی منطقه ی اریزونا با هلی کوپتر دعوت کرد. 

پس از ان مراسم سوگند کریس برگزار شد و روز او به عنوان اولین و تنها پلیس افتخاری ان منطقه به پایان رسید.روز بعد سروان کاکس از شرکتی که یونیفورمهای پلیس بزرگراه اریزونا را تولید می کردکمک گرفت و در مدت بیست و چهار ساعت یونیفورم رسمی پلیس بزرگراه در اندازه ی کریس دوخته شد و درب منزل تحویل کریس گردید او در پوست خود نمی گنجید. 

دو روز بعد کریس در بیمارستان و در حالی که یونیفورمش در کنارش بود درگذشت.شانک ویتز از درگذشت دوست خردسالش غمگین شد اما از اینکه فرصت کمک کردن به وی را تجربه کرده بود خوش حال بود. 

اما کودکان زیادی شرایط کریس را داشتند پس شانک ویتز برای تکرار تجربه اش بنیادی را تاسیس کرد به نام یک ارزو بکن از ان تاریخ تا کنون در مدت بیست سال او و سازمانش به بیش از هشتاد هزار کودک برای رسیدن به ارزویشان به مدت بیست و چهار ساعت کمک کرده اند 

شاید باید گفت هیچ چیز ارزشمند تر از کمک به دیگران برای رسیدن به ارزوهایشان نیست