پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را
پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را

حس ششم

 



 میخکوبم کرد! ده دقیقه ی پایانی فیلم رو می گم تا پیش از این فکر می کردم غافلگیر کننده ترین

پایان بندی، پایان بندی فیلم"confidence" هست امّا پایان بندی این فیلم منو شگفت زده کرد.

فیلم نمایشی غنی از بیان احساساتی چون ترس، هیجان، پریشانی و حتا شادیست.

پیش از این در همین ژانر و مضمون و با همین کیفیتدو فیلم "روح "با بازی پاتریک سوایز و "دیگران" با بازی نیکول کیدمن را دیده بودم که آنها را هم پسندیدم.

بنای اصلی فیلمنامه در سه ضلع جریان پیدا می کند، دنیای انساهای زنده، دنیای مردگان و دنیای یک میدیا(کسی که رابط بین دو دنیای ذکر شده است) همینطور سه شکل رابطه را که در هر سه عشق و علاقمندی کلید حلّ مشکلات می شود یعنی ارتباط مادر با کول، مالکوم با همسرش و کول با مالکوم.

حس ششم محصول سال 1999 هالیوود به کارگردانی ام نایت شیامالان با بازیهای زیبای بروس ویلیس و هری جوال اوسمنت یکی از بهترین فیلمهاییست که دیده ام.

بازی بازیگر خردسال این فیلم، هری جوال اوسمنت در نقش کول انگشت حیرت بر دهانم نشاند که این نشان از توانایی کارگردان دارد. این را هم اضافه کنم که نمی توان از موسیقی متن زیبای این فیلم که به حرکت آن کمک می کند گذشت.

شیامالان خود درباره ی این فیلم می گوید: حس ششم درباره چگونه ارتباط بر قرار کردن و در نتیجه بر طرف کردن ترسهای درون ماست. بازگو نکردن رازها به افرادی که دوستشان داریم می تواند زندگی ما را به ورطه نابودی بکشاند.

کول تنها ارواحی را می بیند که به ناحق و به شکلی خشونت بار کشته شده اند او نمی تواند مشگلش را با کسی در میان بگذارد تا اینکه به توسط مالکوم بر ترسش غلبه می کند و گشایش برایش به وجود می آید(فیلم به صورت غیر مستقیماشاره به این دارد که بیشتر ما، به علّت ترس و عدم شناخت تواناییهای خود نمی توانیم خود را خوب عرضه کنیم) کول با شناخت تواناییش تنها کسی می شود که می تواند شمشیر داموکلس را از سندان بیرون بیاورد و حتا رابط بین روح مادربزرگ و مادرش بشود.


 _نشانه شناسی فیلم

  زمان فیلم حول و حوش هالو وین یعنی جشن ارواح و در فصل پاییز که معروف به فصل مرگ است اتفاق می افتد.

 درها و پنجره ها نماد موانع در ایجاد ارتباط بین افراد و دنیاهاست(شکسته شدن شیشه مغازه توسط مالکوم هنگام شروع معاشقه ی همسرش با صاحبکار)

رنگ قرمز که نماد تقدس، راز آلودگی و گاهی عصیان و خشونت است( رنگ درب کلیسا، شب ارتباط کول با روح دختر مرده و رنگ زمینه، چادر خاب کول، رنگ لباس مادر در پایان فیلم هنگامی که کول رازش را به او می گوید، رنگ لباس زن قاتل که دختر را مسموم کرده بود، رنگ رو انداز همسر مالکوم و لباس وی در خاب و بیداری.)

ارتباط سرما و دنیای بی تحرّک ارواح و حتا نام پسر "cole" که شبیه واژه "cold" تلفظ می شود.

در پایان باید بگویم که فیلمهای شیامالان را خیلی می پسندم و دیدنش را به اهالی این سبک فیلمها (concept) پیشنهاد می کنم.



 

نظرات 9 + ارسال نظر
گاهـــنوشتهایــ یکــــــ مـــ سه‌شنبه 6 فروردین 1392 ساعت 16:04 http://mini-life.ir

سلام
با پستتون خیلی از خاطراتم زنده شدن

واقعا عاشق این جور فیلمها هستم

صدای سفید
روح

دیگران
کینه و حلقه
و ...

واقعا فیلمهای خوبی هستن که این سالها خیلی کم پیدا میشه فیلمهای اینجوری بسازن

متاسفانه فیلمهای چند سال اخیر حال ترسناکی دارند ولی به صورت چرت
مثل زامبیها و خون اشامها و ...

هیچ کدمشون مثل فیلمهای بالا ساعت 1-2 بامداد حس به ادم نمیدن و ترسشون یکسانه
ولی دیدن فیلمهای قدیمی ترسناک بخصوص شب یک چیز دیگه هست

باهات موافقم
اما اینجور فیلما رو فقط نمیشه از جنبه ی ترسناک بودن نگاه کرد
اسم یه فیلم دیگه هم یادم اومد که خیلی دوسش دارم یه فیلم 4 اپیزودی به نام "کوایدان "ژاپنیه

بهار پنج‌شنبه 8 فروردین 1392 ساعت 17:34

سلام سپید :

روزی که آمدی بوی عشق می داد و من مثل همه ی کسانی که در آسمان زندگی شان سرگردانند ,سرگردان بودم و آغوش عشق تو را
ساحل امن یک دریای طوفانی قلمداد کردم .
می دانی مهربان عشق نا گهانی می آید وبدون هیچ تعارفی تو را سر میز قمار می نشاند و بعد مجبوری از گذشته ،خانواده ،خاطرات و حتی
خودت نیز بگذری و همه چیز را ببازی و در مقابل ساحل امن یک جزیره رویایی را برگزینی ...

به به قطعه ای زیبا بود
ممنون بانو بهار

ماهی آزاد پنج‌شنبه 8 فروردین 1392 ساعت 20:19

درود
به به به این سلیقه.
فیلم کوایدان رو هم خیلی دوست دارم( زن برفی واینا ) با اون موسیقی ژاپنی که آدمو هیپنوتیزم میکنه

ممنونم
بله کارگردان فیلم ماساکی کوبایاشی هست و فیلم محصول 1964
چهار اپیزود: 1 سیاه مو 2 هوییجی بی گوش3 یک فنجان چای و 4 زن برفی
کوارتتی درباره ی ارواح. خیلی دوسش دارم.
موسقیش کار توراتاکه میتسو هست عالیه عالی

neo شنبه 10 فروردین 1392 ساعت 02:41 http://cruel-life.blogsky.com/

واجب شد حتما ببینم تلویزیون نشون داده ولی همیشه وسطاش بوده و ندیدم خیی تعریفش رو شنیدم پسر بچه خیلی قشنگ بازی میکنه البته نقد فیلم رو دیدم ....حتما این ماه دانلود میکنم.
سال خوبی داشته باشی

حتمن ببینش
شما هم سال خوبی داشته باشی

ته تغاری بروجردی شنبه 10 فروردین 1392 ساعت 11:37

نقد جالبی بود اما چون فیلم رو ندیدم خیلی نمیتونم درکش کنم واجب شد ببینمش...
سپاس به خاطر معرفی این فیلم

خاهش می کنم حتمن ببینینش

افشین دوشنبه 12 فروردین 1392 ساعت 22:07 http://www.afshin-abadan.blogfa.com/

درود بر شما دوست ارزنده
برای من باعث خوشحالی است که اسم شما در پیوندهای تارنگار بیداد باشد

با افتخار پیوند شدید و باسپاس ار مهربانیهایتان

تندرستیتان پایدار
شادزی مهرافزون

دوست هنرمندم افشین خان گل
ممنونم

پریسا یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 20:08

فیلم بسیاز زیبایی بود غافلگیرانه بودنش به خصوص در 10 دقیقه آخر من رو به یاد فیلم های هیچکاک انداخت
اشاره ی جالبی کردید به رنگ قرمز و سرد شدن هوا هنگام حضور ارواح

با سپاس فراوان

ممنون که وقت گذاشتید

درودها...
ندیدم اما چون شما بهش اشاره کردین حتما" فیلم خوبی ست! فیلم های ترسناک معنادار! هرچند با این سن و سال بعد از دیدن این فیلم ها تا چندین ساعت می ترسم حتی توی راهروی خونه مون هم برم!!! شب هم که باشه واویلاست!!!
یادمه وقتی جن گیر رو دیدم تاچندروز درگیر ترس ناشی از این فیلم بودم...
شاید بی ربط:
چندسال پیش انیمیشن عروس مردگان رو برای بچه هام گرفتم. دیدنش خیلی تاثیرگذار بود. یه جورهایی ارتباط بین دو دنیا! دنیای مردگان و زندگان! نتیجه ی خیروشر! زیبا بود...


ارادت...

فیلمش اصلن ترسناک نیست
اتفاقن بسیار زیباست

برگ بی برگی جمعه 3 مرداد 1393 ساعت 11:26 http://bargebibargi.com

راستش من هیچ وقت فیلم های به قول خودمون ترسناک نمیبینم یعنی کلا حال نمی کنم با این فیلم ها !
2 تا فیلم توی این مایه ها دیدم که دوست داشتم یکی "دیگران" یکی "حس ششم" یعنی واقعا ارتباط تونستم باهاش برقرار کنم چون فیلم اش هدف زیبایی داشت ... هدف اش ترسوندن تو نبود ،چقدر نگاه های این پسر کوچولو و بازی بروس ویلیس زیبا بود ... یعنی از اون فیلم هاست که از ذهنم بیرون نمیره ... تازه به ته اش که آدم میرسه دوست داره یه بار دیگه از اول ببینه بعد یه چیزای دیگه کشف میکنه توش ...

دقیقن باهات موافقم
ینی هدف کارگردان ترسوندن تو نبود بلکه می خاست از چیزی حرف بزنه که فکر کردن بهش مهمه
فیلم دیگران رو هم با بازی روان نیکل کیدمن دوست داشتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد