پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را
پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را

«حلقه‌ها»

«حلقه‌ها»

در دنیای امروز فوتبال، موفقیتهای یک تیم حرفه‌ای از فاکتورهای فراوانی نشات می‌گیرد. این فاکتورها به صورت مستقیم و غیرمستقیم در عملکرد نهایی تیم که همان نتیجه‌گیری در مستطیل سبز است تاثیرگذار است. همانطورکه یک بازی 90 دقیقه‌ای فوتبال را می‌توان تحلیل کرد و از این تحلیل‌ها پی به نقاط ضعف و توانایی یک تیم برد. با تجزیه و تحلیل عملکرد کلی یک باشگاه فوتبال هم می‌توان نقاط ضعف و قوت آنرا بررسی کرد.

اگر زنجیره موفقیت یک باشگاه توانمند و خوب را مد نظر قرار دهیم به سه حلقه کلی و اساسی مدیریت، گروه فنی و بازیکنان خاهیم رسید. البته می‌توان گفت تمامی تیمها شامل این سه حلقه می‌شوند ولی وجود این سه حلقه کلی که هر کدام شامل جزییاتی هستند در تمامی تیمها تبدیل به زنجیره موفقیت نمی‌شوند.

بلکه برآیند مثبت این سه حلقه زنجیر، موفقیت یک تیم را بیمه می‌کند.

در بیشتر باشگاه‌های بزرگ جهان بحران رخ می‌دهد که خود را به شکل عدم نتیجه‌گیری در بازیها نشان می‌دهد. گاه دامنه این بحران به راس هرم یک باشگاه هم سرایت می‌کند و عامل تغییر مدیریت و مدیران بالا‌دستی یک باشگاه می‌شود. مهمترین مساله در چنین شرایط بحرانی، واقع‌نگری مدیران نسبت به درک درست از زنجیره موفقیت تیمشان است. بدین معنی که آیا این سه حلقه اصلی، درست و در راستای یک جهت حرکت می‌کنند؟ یا برآیندی منفی در خلاف جهت یکدیگر دارند؟

با بروز بحران در برخی تیمهای بزرگ جهان و عدم نتیجه‌گیری، مدیران به سرعت کوشش در تغییر کادر فنی نمی‌کنند. کاری که در کشور ما به محض اینکه تیمی نتیجه نمی‌گیرد صورت می‌گیرد. از آنجایی که در فرهنگ ما کار گروهی معنا ندارد و با نتیجه نگرفتن یک تیم همه‌ی کاسه کوزه‌ها سر مربی خرد می‌شود اولین کسی که در ورزشگاهها بد و بیراه می‌شنود مربیست. در صورتیکه شاید در بیشتر این بحرانها و عدم نتیجه‌گیریها او مقصر شماره نخست نباشد.

هواداران سرمایه‌های اصلی تیم‌اند. این در کشورهای پیشرفته فوتبال یک شعار نیست. چرا که درصدی قابل توجه از فعالیت‌های اقتصادی یک باشگاه در گرو حمایت آنهاست. به همین دلیل باشگاه‌ها  سعی در بالابردن درک فنی و درک استراتژیک هواداران دارند. اما در کشور ما این کار صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل هوادار نمی‌داند وقتی تیمش نتیجه‌ نمی‌گیرد باید چه کند؟ علیه چه کسی موضع بگیرد؟ و به کدام حلقه از سه حلقه یاد شده کمک کند که خود را بازپروری کند تا روند تیمی رشد کند؟

هوادار در اینجا یاد گرفته اولین علت ناموفق بودن تیمش را مربی بداند، بعد مدیرعامل و هیچگاه پا را از این فراتر نگذاشته در حالیکه به علت داشتن فوتبال دولتی شاید سرنخ دست مدیر دیگری باشد.

امیدواریم در مقاله‌ای دیگر اهداف استراتژیک آغاز فصل فوتبال را به جهت بالابردن دانش فنی هواداران فوتبال بررسی و ارزیابی کنیم.
نظرات 1 + ارسال نظر
مسعود جمعه 2 تیر 1391 ساعت 11:30

من ورزش نمی کنم ولی ورزشکاران را چرا....!!!
مطلب خوبی به نظر می آید..
منتظر دنباله این بحث هستم.....
با آرزوی موفقیت

آقا مسعود گل خیلی شیطونی
باشه بقیش رو هم می گذارم
سربلند باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد