پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را
پیرامون من

پیرامون من

خیال در همه عالم برفت و بازآمد که از حضور تو خوشتر نیافت جایی را

استراتژی چیست و برنامه استراتژیک کدام است؟

زمانی به مقوله استراتژی علاقمند شدم که احساس کردم استراتژی و دانایی درباره آن می تواند کمک شایانی به کار و زندگیم بکند. تا پیش از این فکر می کردم این مقوله فقط مربوط می شود به جنگ و سیاست اما با خاندن چند کتاب و مقاله در رابطه با ان و به کارگیری اموخته هایم به  اهمیت داشتن استراتژی و کاربرد ان در کار و زندگی پی بردمُ به همین دلیل دانسته هایم را در این متن در اختیار می گذارم شاید که به کار افتد.

       

 

ـ استراتژی: عبارت است از طرحی عملیاتی به منظور هماهنگی و سازماندهی اقدامات بزای دستیابی به هدف. 

استراتژی دز ساختار به چهار بخش زیر تقسیم می شود: 

۱-اهدافی که باید به انها دست یافت. 

۲-چگونگی تخصیص منابع(داشته هایمان) برای دستیابی به هدف. 

۳-استفاده عملی از منابع اختصاص یافته. 

۴-یافتن منابع و روشها(تاکتیک) 

    نکته:فرصتها درونمایه اصلی استراتژی هستندو انسان در نگرش استراتژیک ماهیتن به دنبال فرصتها و ایجاد انهاست. 

    نکته:پارادایمها* در بطن خود حامل قواعد فرصت زا هستند. 

 

پارادایم مشتمل است بر مفروضات کلی نظری و قوانین و فنون و کاربرد انها که اعضا جامعه ای علمی انها را می دانند و به کار می گیرند. 

ـ برنامه: عبارتست از مهندسی و رهبری برای رسیدن به یک هدف.  می توان یک برنامه علمی و مدون را به سه بخش زیر تقسیم کرد: 

۱- هدف یا هدف گذاری  

۲- استراتژی(راهبرد) 

۳- تاکتیک (شیوه) 

بازگردیم به مقوله ی استراتژی  

اساسن استراتژی راییده ی دو اصل محیط رقابتی(مبارزه - جنگ) و محدودیت منابع است. بدون رقابت استراتژی امری بی معناست 

                                                                   منابع وتوانمندیها              

                                    عوامل درون سازمانی:  {

پایه های استراتژیک:                                          ذیق منابع          

 

                                                                         فرصتها

                                    عوامل برون سازمانی: {

                                                                        تهدیدها   

تفکر استراتژیک: می تواند زیر بنای مناسبی برای استراتژیهای اثر بخش باشد. این تفکر بر پنج پایه استوار است. 

۱- نگرش سیستمیک: بدون این نگرش بهینه سازی در چارت سازمانی ممکن نیست. 

۲- تمرکز بر هدفها. 

۳- تفکر استراتژیک: تفکری در طول زمان است.(گذشته حال اینده) با زمان حال اینده را بساز. 

۴- فرصت جویی هوشمندانه. 

۵- فرضیه سازی: تفکر استراتژیک تلفیق بین فرضیه سازی(پارادایم) و ازمون فرضیه است. 

 

چند نکته: 

              استفاده از منابع محدود( نقاط قوت) بر موضوعات غیر اصلی جریمه اش واگذاری میدان   به رقیبی است که منابع محدودش را صرف موضوع اصلی رقابت می کند.   

               

             درونمایه اصلی استراتژی فرصتها هستند بدون دسترسی به فرصتهای استراتژیک منابع استراتژیک به دست نمی ایند. 

              بدون درک فرصتهای استراتژیک در واقع استراتژی امری بی ثمر است.

   

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا چهارشنبه 23 بهمن 1392 ساعت 08:36 http://bnd-mba-92.blogfa.com/

بسم الله النور
با سلام
ممنون از مطالب خوبتان.
اشتباهات تایپی را که برطرف کنید بهتر هم می شود.

سلام
خوش آمدید
اشتباهات تایپی نیست
به عقیده ی من اصلن اشتباه نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد